Taller introductori sobre dites i refranys catalans

logo_associacio_400x200_web

DENOMINACIÓ

Taller introductori sobre dites i refranys catalans (I)

HORES DE DURADA

12 hores / 6 sessions de 2 hores, o bé 12 hores / 3 sessions de 4 hores

DATES DE REALITZACIÓ

Del 08/11/2014 al 22/11/2014

HORARI

Dimecres de 18 a 20 h, o dissabtes de 10 a 14 h

MUNICIPI

Barcelona

ADREÇA

Carrer Llull 88, local 1 / 08005 Barcelona

MODALITAT

Taller

TIPUS

Presencial

NOMBRE DE PLACES

15

NOMBRE MÍNIM  DE PLACES

10

COST

90 euros

RESPONSABLE DIRECTE

Iola Ledesma – Associació Ecad

FORMADOR(S)

Víctor Pàmies i Riudor

TUTOR(S)

LLENGUA VEHICULAR

Català

OBJECTIUS

Delimitar el camp semàntic d’aquesta àrea de coneixement (la paremiologia, la ciència que estudia els refranys).

Oferir el context històric de l’origen dels refranys catalans, primers documents escrits i primers recopiladors

Oferir eines a la xarxa on trobar material didàctic i lingüístic sobre fraseologia catalana.

Dotar el professorat de materials didàctics i iniciatives actuals en xarxa per aprendre refranys des de l’àmbit lúdic.

CONTINGUTS

1. Paremiologia.

    1. Parèmies. Delimitació semàntica. Delimitació funcional.
    2. Origen. Primeres peces (tradició llatina i grega). La llum dels ulls és l’alegria de l’ànima. Llengües romàniques.
    3. Referents clàssics (Bíblia, aforismes grecs, tradició llatina). Primers reculls (per segles). Primers diccionaris i reculls.

2. Autors. Joan Amades, Sebastià Farnés, Mn. Antoni Alcover, Manuel Sanchis Guarner, Cels Gomis, Valeri Serra i Boldú. Altres autors.

3. Recursos. Tipus de recopilacions (alfabètiques, locals, temàtiques i comparatives).

    1. 1. Refranys preferits (reculls dels refranys millors de cada obra buidada).
    2. Antiparèmies o refranys contradictoris.
    3. Parèmies lexicalitzades.
    4. Parèmies encadenades.
    5. Actualització de dites: refranys estrafets.
    6. Eufemismes: no dir les coses pel seu nom.
    7. Locucions onomatopeiques.
    8. Refranys empeltats – Ditxos contrariats.
    9. Interferències i origen de les dites.

4. Internet.

    1. Cerques i eines. Avantatges. Blogs. Eines d’indexació. Multicercadors temàtics especialitzats.
    2. Principals iniciatives a la xarxa.
    3. La ràdio. Espais radiofònics sobre paremiologia ludolingüística (Les 1001 dites, La paraula del dia…)
    4. Els refranys i les dites a les xarxes socials (Twitter, Facebook…)

5. Dites.cat – Refranys.com

    1. Catalogació, buidatge i classificació de parèmies. Sistemàtica i funcionalitats. Estructura BBDD i treball des de Google Docs en Excel.
    2. Paremiosfera
    3. Top ten de refranys catalans. Enquestes i estadístiques per Internet
    4. Enciclopèdia paremiològica del cos humà – Verkami.
    5. Llicències i futur. El llibre digital
    6. Paremiologia tòpica. Innovació: aplicació de Google Maps

MATERIAL

Tot el material es facilitarà des de l’associació.

PROGRAMACIÓ

1a sessió

  • Pla d’avaluació i condicions de seguiment de l’activitat.
  • Punt 1 del temari teòric.
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • Avantatges d’internet.
  • Comentari i anàlisi de recursos a la xarxa.

2a sessió

  • Punt 2 del temari teòric.
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • La identitat digital a la xarxa i micromecenantge per a projectes creatius.

3a sessió

  • Punt 3 del temari teòric (subapartats 1 a 5).
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • Recursos de la paremiosfera.

4a sessió

  • Punt 3 del temari teòric (subapartats 6 a 9).
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • Catalogació i creació de BBDD sobre fraseologia catalana.

5a sessió

  • Punt 4 del temari teòric.
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • Iniciatives actuals amb refranys a la xarxa, al Facebook i a altres xarxes socials: Top ten refranys catalans i els refranys més usuals de la llengua catalana.

6a sessió

  • Punt 5 del temari teòric.
  • Exercicis amb supòsits pràctics.
  • Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
  • Iniciatives actuals amb refranys a la xarxa: Enciclopèdia del cos humà a través de dites, Mapa d eles dites dels pobles dels PPCC, 300 dites que faran història, etc.

PLA D’AVALUACIÓ

El formador valorarà els participants a partir del grau de participació i d’implicació en el desenvolupament de les sessions i segons els resultats dels exercicis de cada sessió.

Al certificat s’hi farà constar “apte” o “no apte”.

OBSERVACIONS

Aquest taller pretén oferir unes pinzellades d’eines actuals que poden usar els mestres per treballar els refranys i la fraseologia a l’aula, a través de recursos lúdics i audiovisuals.

És un curs introductori, per assentar les nocions bàsiques de la disciplina i veure un ventall de possibles recursos.

Contacte

Correu escola: info@ecad.cat
Correu associació: associacio@ecad.cat
Telèfons: 93 445 71 95 / 606 15 03 95

Adreça:
Carrer de Llull 88 local 1
08005 Barcelona
(Poblenou)

Ús de cookies

Aquest web utilitza galetes pròpies i de tercers per optimitzar i adaptar-se a la vostra navegació i preferències, entre altres tasques. Si continueu navegant entendrem que accepteu la nostra política de cookies segueixi el següent enllaç per Més informació

ACEPTAR
Aviso de cookies