DENOMINACIÓ
|
Taller introductori sobre dites i refranys catalans (I)
|
HORES DE DURADA
|
12 hores / 6 sessions de 2 hores, o bé 12 hores / 3 sessions de 4 hores
|
DATES DE REALITZACIÓ
|
Del 08/11/2014 al 22/11/2014
|
HORARI
|
Dimecres de 18 a 20 h, o dissabtes de 10 a 14 h
|
MUNICIPI
|
Barcelona
|
ADREÇA
|
Carrer Llull 88, local 1 / 08005 Barcelona
|
MODALITAT
|
Taller
|
TIPUS
|
Presencial
|
NOMBRE DE PLACES
|
15
|
NOMBRE MÍNIM DE PLACES
|
10
|
COST
|
90 euros
|
RESPONSABLE DIRECTE
|
Iola Ledesma – Associació Ecad
|
FORMADOR(S)
|
Víctor Pàmies i Riudor
|
TUTOR(S)
|
—
|
LLENGUA VEHICULAR
|
Català
|
OBJECTIUS
|
Delimitar el camp semàntic d’aquesta àrea de coneixement (la paremiologia, la ciència que estudia els refranys).
Oferir el context històric de l’origen dels refranys catalans, primers documents escrits i primers recopiladors
Oferir eines a la xarxa on trobar material didàctic i lingüístic sobre fraseologia catalana.
Dotar el professorat de materials didàctics i iniciatives actuals en xarxa per aprendre refranys des de l’àmbit lúdic. |
CONTINGUTS
|
1. Paremiologia.
-
- Parèmies. Delimitació semàntica. Delimitació funcional.
- Origen. Primeres peces (tradició llatina i grega). La llum dels ulls és l’alegria de l’ànima. Llengües romàniques.
- Referents clàssics (Bíblia, aforismes grecs, tradició llatina). Primers reculls (per segles). Primers diccionaris i reculls.
2. Autors. Joan Amades, Sebastià Farnés, Mn. Antoni Alcover, Manuel Sanchis Guarner, Cels Gomis, Valeri Serra i Boldú. Altres autors.
3. Recursos. Tipus de recopilacions (alfabètiques, locals, temàtiques i comparatives).
-
- 1. Refranys preferits (reculls dels refranys millors de cada obra buidada).
- Antiparèmies o refranys contradictoris.
- Parèmies lexicalitzades.
- Parèmies encadenades.
- Actualització de dites: refranys estrafets.
- Eufemismes: no dir les coses pel seu nom.
- Locucions onomatopeiques.
- Refranys empeltats – Ditxos contrariats.
- Interferències i origen de les dites.
4. Internet.
-
- Cerques i eines. Avantatges. Blogs. Eines d’indexació. Multicercadors temàtics especialitzats.
- Principals iniciatives a la xarxa.
- La ràdio. Espais radiofònics sobre paremiologia ludolingüística (Les 1001 dites, La paraula del dia…)
- Els refranys i les dites a les xarxes socials (Twitter, Facebook…)
5. Dites.cat – Refranys.com
-
- Catalogació, buidatge i classificació de parèmies. Sistemàtica i funcionalitats. Estructura BBDD i treball des de Google Docs en Excel.
- Paremiosfera
- Top ten de refranys catalans. Enquestes i estadístiques per Internet
- Enciclopèdia paremiològica del cos humà – Verkami.
- Llicències i futur. El llibre digital
- Paremiologia tòpica. Innovació: aplicació de Google Maps
|
MATERIAL
|
Tot el material es facilitarà des de l’associació.
|
PROGRAMACIÓ
|
1a sessió
- Pla d’avaluació i condicions de seguiment de l’activitat.
- Punt 1 del temari teòric.
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- Avantatges d’internet.
- Comentari i anàlisi de recursos a la xarxa.
2a sessió
- Punt 2 del temari teòric.
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- La identitat digital a la xarxa i micromecenantge per a projectes creatius.
3a sessió
- Punt 3 del temari teòric (subapartats 1 a 5).
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- Recursos de la paremiosfera.
4a sessió
- Punt 3 del temari teòric (subapartats 6 a 9).
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- Catalogació i creació de BBDD sobre fraseologia catalana.
5a sessió
- Punt 4 del temari teòric.
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- Iniciatives actuals amb refranys a la xarxa, al Facebook i a altres xarxes socials: Top ten refranys catalans i els refranys més usuals de la llengua catalana.
6a sessió
- Punt 5 del temari teòric.
- Exercicis amb supòsits pràctics.
- Audició d’àudios i vídeos, respectivament, de programes de ràdio i televisió.
- Iniciatives actuals amb refranys a la xarxa: Enciclopèdia del cos humà a través de dites, Mapa d eles dites dels pobles dels PPCC, 300 dites que faran història, etc.
|
PLA D’AVALUACIÓ
|
El formador valorarà els participants a partir del grau de participació i d’implicació en el desenvolupament de les sessions i segons els resultats dels exercicis de cada sessió.
Al certificat s’hi farà constar “apte” o “no apte”.
|
OBSERVACIONS
|
Aquest taller pretén oferir unes pinzellades d’eines actuals que poden usar els mestres per treballar els refranys i la fraseologia a l’aula, a través de recursos lúdics i audiovisuals.
És un curs introductori, per assentar les nocions bàsiques de la disciplina i veure un ventall de possibles recursos.
|